Walaupun semua pertandingan ratu cantik tidak seperti ini tetapi terdapat bukti yang cukup dan kes yang disahkan di seluruh dunia di mana peserta telah menang kerana mereka tidur dengan hakim atau penaja.
Satu pertandingan ratu cantik terbuka kepada orang ramai dan sesiapa sahaja boleh menyertai selagi mereka memenuhi kriteria tertentu.
Ini adalah sama seperti Permintaan untuk Cadangan (RFP) di mana sesiapa sahaja boleh mengambil bahagian selagi mereka memenuhi kriteria tertentu.
Walau bagaimanapun, proses pemilihan dan keputusan muktamad dan terma kontrak tertentu masih berdasarkan rundingan dengan pemenang yang dipilih - dan tidak ada jaminan bahawa orang awam akan mendapat tawaran terbaik atau walaupun jika pemenang itu sememangnya layak sepenuhnya pertama sekali.
Inilah sebabnya mengapa anda mempunyai terma kontrak yang aneh di mana syarikat yang dipilih untuk membina jalan raya dan terowong juga merupakan syarikat yang sama yang ditugaskan untuk melakukan kajian kebolehlaksanaan untuk membuktikan bahawa projek itu sememangnya berdaya maju?
- 1) Bagaimana mungkin RM209 juta boleh berubah menjadi 4 kali ganda harga kadar yang diwartakan - iaitu RM11 juta setiap km hanya dalam yuran laporan?
Lembaga Jurutera berkata, menteri kerja itu mengatakan, kontraktor jalan raya lain mengatakan ia sangat mahal tetapi satu-satunya orang yang tidak fikir ia terlalu mahal adalah vendor yang menerima wang dan kerajaan sedaya upaya membela diri apabila tertangkap.
- 2) Bagaimanakah berkemungkinan bahawa bayaran RM209 juta itu dibayar dengan pantas sebelum DEIA diluluskan?
- 3) Bagaimanakah reka bentuk terperinci boleh dibuat (dan dibayar sepenuhnya) walaupun sebelum kajian DEIA diluluskan? Adakah anda maksudkan kajian DEIA tidak akan menyebabkan perubahan kepada penjajaran laluan atau dinding penghalang bunyi atau sistem saliran yang akan menyebabkan reka bentuk jalan raya berubah? DEIA biasanya dibuat selepas kajian kemungkinan sebelum reka bentuk terperinci dibuat. Malah DEIA adalah sebahagian daripada kajian kemungkinan.
Tidak percaya? Dengarkan kata Guan Eng:
"Walaupun kajian kemungkinan untuk terowong, yang menjadi sebahagian daripada DEIA, selesai..."
http://www.theedgemarkets.com/article/%E2%80%98no-stop-order-penang-undersea-tunnel-study%E2%80%99
- 4) Bagaimanakah mungkin Kerajaan Pulau Pinang membayar sepenuhnya kos keseluruhan untuk membina terowong tetapi masih membenarkan syarikat itu untuk mengumpul tol selama 30 tahun?
- 5) Bagaimanakah projek-projek itu yang walaupun telah dibayar sepenuhnya untuk laporan itu, masih terdapat kelewatan 3 ½ tahun pada permulaan pembinaan mana-mana jalan raya tetapi tidak ada penalti atau sebarang bayaran yang dikenakan?
Adakah ianya perkara biasa bagi projek-projek infrastruktur yang dikendalikan oleh Kerajaan Pulau Pinang untuk mengalami kelewatan 3 1/2 tahun minimum dan tidak ada orang dalam DAP yang peduli tentangnya?
Jadi, jika satu-satunya pertahanan anda terhadap semua soalan yang adil ini ialah:
"Oh, kami melakukannya melalui RFP, jadi tidak ada masalah"
...maka soalan seterusnya yang akan kami tanyakan ialah "dengan siapa kamu tidur?"
Link asal artikel:
https://www.facebook.com/lim.siansee
Tulisan asal oleh:
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 6 Julai 2017
Tiada ulasan:
Catat Ulasan