Selasa, 6 Jun 2017

Pelayan Kedai Kurang Ajar ,Taukeh Patut Bertindak

Selepas kejadian itu..
Saya kekedai lain dan oder
apa yang anda nampak dlm gambar
Jagalah kata-kata dengan pelanggang ,kerana setiap pelanggang merupakan punca rezeki setiap peniaga.

Kita pun telah maklum,Allah tidak memberi rezeki terus masuk mulut walaupun Dia berkuasa melakukannya.

Kita juga telah maklum,Allah membahagi rezeki dariNya melalui tangan-tangan hambaNya pula.

Hari ini saya berbuka puasa disebuah restoran makanan laut.


Saya tidak berniat untuk menceritakan nama dan dimana restoran itu berikutan ada cerita yang menarik dan menurut pandangan saya ia patut dikongsi bagi tujuan iktibar.

Seperti biasa,dimana-mana restoran sekalipun,kebiasaannya makan dan minum yang dipesan akan dihidang 15 minit sebelum azan maghrib menandakan waktu berbuka dan solat fardhu.

Hari ini Allah benar-benar uji kesabaran saya.Kisahnya,begini,saya memesan empat jenis makanan dan satu jenis minuman yang sampai hanya dua jenis makanan sahaja,iaitu nasi putih dan telur goreng serta teh O ais.

Kira-kira 5 minit sebelum masuk waktu berbuka , saya bertanya kepada pelayan,"" adik.."dua makanan yang saya oder belum sampai,...

Agak-agak pembaca apa pelayan itu jawab?
Tak sangka sekali jawapan yang diberi kepada saya begitu sopan sekali.
Kata pelayan itu,saya letihlah,;asyik nak layan kerenah orang..dalam nada suara yang tinggi pastinya pelanggang yang ramai akan melihat kearah saya dan pelanggang itu.

Saya yang berusia ini berasa malu dan membalas balik kata-kata pelayan tersebut.
"Kerenah siapa?kerenah saya atau kerenah awak?,saya hanya bertanya,salahkah?.

Selepas itu pelayan berusia awal kurang lebih 25 tahun itu membebel-bebal,tapi tidak dengar suara bebalnya dengan jelas kerana pelayan tersebut berada pada jarak jauh.

Azan maghrib menandakan waktu berbuka sudah berkumandang,saya hanya minum sahaja kerana tak berselera nak telan nasi putih berlauk telur goreng.

Selepas itu saya meninggalkan meja makan dan menuju ke kaunter pembayaran.

Saya nak bayar apa yang tak makan,iaitu,nasi putih dan telur goreng .Namun, juruwang berkata",abang tak perlu bayar termasuk minuman,saya lihat apa yang berlaku antara staf saya dan abang tadi,saya mohon maaf banyak-banyak.

Saya hanya membalas,tak apalah,pekara pun dah berlaku,tak perlulah bising-bising.
Tambah saya lagi,orang yang datang makan dikedai ini adalah punca rezeki,sepatutnya semua pekerja jaga tikah laku mereka dan taukeh patut mengutamakan perniagaan daripada memelihara seorang pekerja yang mendatangkan kerosakan kepada perniagaannya.

Jawab juruwang,InsyaAllah bang saya akan bertindak ,lagipun bukan dengan abang sahaja berlaku dengan beberapa pelanggang lain pun berlaku juga...saya dah nasihat tapi nampaknya tak berubah.

Sebelum saya melangkah keluar dari restoran itu,saya sempat mohon maaf dan juruwang juga turut memohon maaf pada saya.

Selepas solat maghrib..saya kekedai lain dan oder nasi goreng dan teh o ais..

Allhamdulillah...segalanya selesai..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan