Rabu, 26 Julai 2017

Salleh Said Keruak, Blog Salleh Said Keruak, 25 Julai 2017

Sejak beberapa hari kebelakangan ini media tempatan dan antarabangsa telah terperangkap dalam keghairahan 'kerjasama' antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim dan ‘perjanjian’ siapa yang akan menjadi Perdana Menteri interim jika Pakatan Harapan yang dipimpin oleh DAP memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14. Tanggapan yang mereka buat ialah Mahathir akan bertanding dalam pilihan raya umum, mungkin sebagai calon pilihan raya tertua dalam sejarah dunia iaitu pada umur 93 tahun, dan selepas itu beliau akan dilantik sebagai Perdana Menteri.

Mahathir mungkin sudah jauh ke dalam angan-angan beliau jika beliau fikir ini adalah apa yang akan berlaku. Tidak mungkin Anwar dan Lim Kit Siang akan membenarkan itu untuk berlaku selepas apa yang dilakukan oleh Mahathir kepada mereka dan negara ketika beliau menjadi Perdana Menteri, dan itu juga akan membunuh politik Pakatan Harapan jika mereka menghadapi pemilihan umum dengan menjanjikan pengundi kemunculan semula Mahathirisme. Adakah Mahathir terlupa pada tahun 2004 apabila pengundi memberikan keputusan pilihan raya terbaik Barisan Nasional dalam sejarah kerana mereka sangat gembira melihat Mahathir bersara?

Tawaran untuk Mahathir menjadi Perdana Menteri Pakatan Harapan bukanlah betul dan semata-mata untuk mengambil hati orang tua itu untuk memastikan beliau terus menyerang Perdana Menteri Najib Tun Razak. Mahathir sangat terdesak dan menyedari bahawa dengan RCI menyiasat ke dalam skandal forex bernilai AS$10 bilion itu, bukan sahaja legasinya tidak akan menjadi nyata tetapi dinasti politiknya juga tidak akan berlaku dan Mukhriz tidak mempunyai harapan untuk menjadi Perdana Menteri. Jadi inilah masa terbaik untuk mengeksploitasi keadaan terdesak Mahathir dan membuatnya meningkatkan serangan terhadap Najib dengan janji jawatan Perdana Menteri.

Hipokrasi yang ditunjukkan oleh Pakatan Harapan sangat jelas kelihatan sehinggakan hanya orang yang sangat jahil sahaja yang tidak boleh melihat ini. Prinsip dan moral tidak lagi penting dan Pakatan Harapan akan mengatakan dan melakukan apa-apa sahaja tidak kira betapa tidak masuk akalnya untuk menipu para pengundi supaya mempercayai mereka mempunyai formula yang semestinya berjaya apabila sebenarnya barisan kepimpinan mereka adalah bermasalah. Pakatan Harapan berpendapat bahawa pengundi boleh dengan mudah tertipu dan dengan penipuan semata-mata mereka boleh memenangi pilihan raya umum yang akan datang tetapi pengundi dapat melihat kebenarannya.

Link asal artikel:
https://sskeruak.blogspot.my/2017/07/who-is-pakatan-harapan-trying-to-fool.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan